Acordat en Consell Interterritorial de Sistema Nacional de Salut
Ministeri de Sanitat 16 de juliol de 2020
Els centres de treball són àmbits on el risc d'exposició és molt heterogeni i la caracterització de la mateixa s'ha de fer de manera coordinada amb els serveis de prevenció de riscos laborals i els agents socials implicats.
Els centres de treball i els serveis de prevenció de riscos laborals (SPRL) han de col·laborar per a la recopilació, registre i verificació de la informació per poder planificar i intervenir de forma adequada.
La detecció d'un cas s'ha de posar en coneixement de l'servei de prevenció de riscos laborals i notificar amb diligència a les autoritats sanitàries per a adoptar les mesures oportunes, com són l'aïllament de el cas i la indicació de quarantena dels contactes estrets.
La detecció d'un brot ha d'anar acompanyada d'una avaluació de risc de el servei de prevenció de riscos laborals en coordinació amb Salut Pública de propagació de la malaltia. Entre les opcions d'escalada de les mesures de resposta es poden considerar les següents:
la intensificació de les mesures de prevenció en el centre de treball, o el tancament de l'espai afectat, si s'ha organitzat en sectors independents,
el tancament de centre de treball.
S'han d'actualitzar els plans de continuïtat per garantir un nivell d'activitat laboral en previsió d'un increment de la incidència.
Les mesures de distanciament en l'entorn laboral contemplen la flexibilitat en l'horari de treball, la possibilitat de treballar des del domicili, realitzar reunions per video-conferència, fomentar mesures de distanciament físic dins de l'espai de treball, torns esglaonats, la promoció de l'ús de mesures de protecció individual, etc. Cada sector d'activitat ha d'adequar les mesures de prevenció al risc del treball que es fa.
Les autoritats sanitàries mantindran un contacte fluid i continuat amb el servei de prevenció de riscos laborals per valorar conjuntament la situació i implementar mesures d'acord amb el risc de forma coordinada.
La Inspecció de Treball està habilitada per vigilar i requerir, i si és el cas, estendre actes d'infracció, en relació amb el compliment per part de les empreses de les mesures de salut pública establertes per a la protecció dels treballadors. [En virtut de la modificació de el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, que va tenir lloc mitjançant el Reial Decret -llei 26/2020, de 7 de juliol]
Mesures de preparació
Col·laboració amb salut pública per a l'intercanvi d'informació
Caracterització de el risc per a persones treballadors coordinada pels serveis de prevenció de riscos laborals (SPRL)
Aplicació de les recomanacions recollides en el Procediment d'actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l'exposició a la SARS-CoV-2
Garantir entorns segurs i saludables
Realitzar una detecció precoç dels casos.
Actuacions davant d'un cas; Mesures de contenció
Notificació als SPRL/Atenció Primària
Notificació a salut pública
Avaluació de el risc
Aïllament de el cas
Quarantena de contactes estrets
Actuacions davant d'un brot; Mesures de contenció
Notificació als SPRL
Notificació a salut pública
Avaluació del risc
Intensificar les mesures de prevenció i control: fomentar el teletreball, flexibilitzar horaris, suspendre les reunions presencials, etc.
Tancament de l'espai afectat si s'ha organitzat en sectors independents. O, segons el cas, tancament de centre de treball
Què és un contacte estret?
Per «contacte estret» de cas sospitós o confirmat s'entén el que defineix l'Estratègia de detecció precoç, vigilància i control de COVID-19. contacte estret:
Qualsevol persona que hagi proporcionat cures a un cas: personal sanitari o sociosanitari que no han utilitzat les mesures de protecció adequades, membres familiars o persones que tinguin un altre tipus de contacte físic similar.
Qualsevol persona que hagi estat en el mateix lloc que un cas, a una distància menor de 2 metres (ex. Convivents, visites) i durant més de 15 minuts.
Es considera contacte estret en un avió, tren o un altre mitjà de transport de llarg recorregut (i sempre que sigui possible l'accés a la identificació dels viatgers) a qualsevol persona situada en un radi de dos seients al voltant d'un cas ia la tripulació o personal equivalent que hagi tingut contacte amb aquest cas.
El període a considerar serà des de 2 dies abans de l'inici de símptomes de el cas fins al moment en què el cas és aïllat. En els casos asimptomàtics confirmats per PCR, els contactes es buscaran des de 2 dies abans de la data de diagnòstic.
Les persones que ja han tingut una infecció per SARS-CoV-2 confirmada per PCR en els 6 mesos anteriors estaran exempts de fer quarantena.
S'ha d'indicar vigilància i quarantena durant els 14 dies posteriors a l'últim contacte amb un cas confirmat.
ESTRATÈGIA DE DETECCIÓ PRECOÇ, VIGILÀNCIA I CONTROL DE COVID-19 - Actualitzat 9 juliol 2020https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual...
PLA DE RESPOSTA PRIMERENCA EN UN ESCENARI DE CONTROL DE LA PANDÈMIA PER COVID-19 - 16 d'juliol de 2020https://www.mscbs.gob.es/en/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasAct...
Ministeri de Sanitat 16 de juliol de 2020
Els centres de treball són àmbits on el risc d'exposició és molt heterogeni i la caracterització de la mateixa s'ha de fer de manera coordinada amb els serveis de prevenció de riscos laborals i els agents socials implicats.
Els centres de treball i els serveis de prevenció de riscos laborals (SPRL) han de col·laborar per a la recopilació, registre i verificació de la informació per poder planificar i intervenir de forma adequada.
La detecció d'un cas s'ha de posar en coneixement de l'servei de prevenció de riscos laborals i notificar amb diligència a les autoritats sanitàries per a adoptar les mesures oportunes, com són l'aïllament de el cas i la indicació de quarantena dels contactes estrets.
La detecció d'un brot ha d'anar acompanyada d'una avaluació de risc de el servei de prevenció de riscos laborals en coordinació amb Salut Pública de propagació de la malaltia. Entre les opcions d'escalada de les mesures de resposta es poden considerar les següents:
la intensificació de les mesures de prevenció en el centre de treball, o el tancament de l'espai afectat, si s'ha organitzat en sectors independents,
el tancament de centre de treball.
S'han d'actualitzar els plans de continuïtat per garantir un nivell d'activitat laboral en previsió d'un increment de la incidència.
Les mesures de distanciament en l'entorn laboral contemplen la flexibilitat en l'horari de treball, la possibilitat de treballar des del domicili, realitzar reunions per video-conferència, fomentar mesures de distanciament físic dins de l'espai de treball, torns esglaonats, la promoció de l'ús de mesures de protecció individual, etc. Cada sector d'activitat ha d'adequar les mesures de prevenció al risc del treball que es fa.
Les autoritats sanitàries mantindran un contacte fluid i continuat amb el servei de prevenció de riscos laborals per valorar conjuntament la situació i implementar mesures d'acord amb el risc de forma coordinada.
La Inspecció de Treball està habilitada per vigilar i requerir, i si és el cas, estendre actes d'infracció, en relació amb el compliment per part de les empreses de les mesures de salut pública establertes per a la protecció dels treballadors. [En virtut de la modificació de el Reial decret llei 21/2020, de 9 de juny, de mesures urgents de prevenció, contenció i coordinació per fer front a la crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, que va tenir lloc mitjançant el Reial Decret -llei 26/2020, de 7 de juliol]
Mesures de preparació
Col·laboració amb salut pública per a l'intercanvi d'informació
Caracterització de el risc per a persones treballadors coordinada pels serveis de prevenció de riscos laborals (SPRL)
Aplicació de les recomanacions recollides en el Procediment d'actuació per als serveis de prevenció de riscos laborals enfront de l'exposició a la SARS-CoV-2
Garantir entorns segurs i saludables
Realitzar una detecció precoç dels casos.
Actuacions davant d'un cas; Mesures de contenció
Notificació als SPRL/Atenció Primària
Notificació a salut pública
Avaluació de el risc
Aïllament de el cas
Quarantena de contactes estrets
Actuacions davant d'un brot; Mesures de contenció
Notificació als SPRL
Notificació a salut pública
Avaluació del risc
Intensificar les mesures de prevenció i control: fomentar el teletreball, flexibilitzar horaris, suspendre les reunions presencials, etc.
Tancament de l'espai afectat si s'ha organitzat en sectors independents. O, segons el cas, tancament de centre de treball
Què és un contacte estret?
Per «contacte estret» de cas sospitós o confirmat s'entén el que defineix l'Estratègia de detecció precoç, vigilància i control de COVID-19. contacte estret:
Qualsevol persona que hagi proporcionat cures a un cas: personal sanitari o sociosanitari que no han utilitzat les mesures de protecció adequades, membres familiars o persones que tinguin un altre tipus de contacte físic similar.
Qualsevol persona que hagi estat en el mateix lloc que un cas, a una distància menor de 2 metres (ex. Convivents, visites) i durant més de 15 minuts.
Es considera contacte estret en un avió, tren o un altre mitjà de transport de llarg recorregut (i sempre que sigui possible l'accés a la identificació dels viatgers) a qualsevol persona situada en un radi de dos seients al voltant d'un cas ia la tripulació o personal equivalent que hagi tingut contacte amb aquest cas.
El període a considerar serà des de 2 dies abans de l'inici de símptomes de el cas fins al moment en què el cas és aïllat. En els casos asimptomàtics confirmats per PCR, els contactes es buscaran des de 2 dies abans de la data de diagnòstic.
Les persones que ja han tingut una infecció per SARS-CoV-2 confirmada per PCR en els 6 mesos anteriors estaran exempts de fer quarantena.
S'ha d'indicar vigilància i quarantena durant els 14 dies posteriors a l'últim contacte amb un cas confirmat.
ESTRATÈGIA DE DETECCIÓ PRECOÇ, VIGILÀNCIA I CONTROL DE COVID-19 - Actualitzat 9 juliol 2020https://www.mscbs.gob.es/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasActual...
PLA DE RESPOSTA PRIMERENCA EN UN ESCENARI DE CONTROL DE LA PANDÈMIA PER COVID-19 - 16 d'juliol de 2020https://www.mscbs.gob.es/en/profesionales/saludPublica/ccayes/alertasAct...