Adaptar el treball a la persona i el "human-centered design"

Adaptar el treball a la persona i el "human-centered design"
Altres
UNE-EN ISO 9241-220: 2019
Ergonomia de la interacció home-sistema. Part. 220: Processos per a l'habilitació, l'execució i l'avaluació del disseny home-centre dins de les organitzacions. (ISO 9241-220: 2019) (Ratificada per l'Associació Espanyola de Normalització al juliol de 2019.)
L'aplicació prevista d'aquesta norma són els sistemes interactius basats en ordinador, encara que els aspectes rellevants dels processos també es poden aplicar a sistemes interactius simples o no basats en ordinador.
En el document es descriuen els processos i especifica els resultats mitjançant els quals es duu a terme dins de les organitzacions el "disseny centrat en l'ésser humà" (HCD) és a dir, el que es fa tenint en compte la persona (i el seu context , necessitats, frustracions i motivacions).
El HCD hauria de ser l'eix de partida quan es dissenya un producte i no que es dissenyi prenent només en compte els objectius del negoci, o les possibilitats tècniques.
Aquesta manca de consideració cap a l'usuari final, provoca moltes vegades malbaratament en temps, diners i esforç, ja que poden desenvolupar-se funcionalitats que no són necessàries, o bé, és difícil d'entendre com es fa servir.
El HCD té com a objectiu complir els requisits de qualitat centrada en l'ésser humà al llarg del cicle de vida dels sistemes interactius.
La Interconnexió ordinador / persona en el Reial Decret 488/1997
Recordem que el punt 3 de l'annex del Reial Decret 488/1997, de 14 d'abril, sobre disposicions mínimes de seguretat i salut relatives al treball amb equips que inclouen pantalles de visualització, que indica que ara l'elaboració, l'elecció, la compra i la modificació de programes, així com per a la definició de les tasques que requereixin pantalles de visualització, l'empresari tindrà en compte els següents factors:
El programa haurà d'estar adaptat a la tasca que s'hagi de fer.
El programa ha de ser fàcil d'utilitzar i haurà, si escau, poder adaptar-se al nivell de coneixements i d'experiència de l'usuari; no s'ha d'utilitzar cap dispositiu quantitatiu o qualitatiu de control sense que els treballadors hagin estat informats i amb la consulta prèvia amb els seus representants.
Els sistemes han de proporcionar als treballadors indicacions sobre el seu desenvolupament.
Els sistemes hauran de mostrar la informació en un format i a un ritme adaptats als operadors.
Els principis d'ergonomia s'han d'aplicar en particular al tractament de la informació per part de la persona.
I no oblidar que en els principis de l'acció preventiva la Llei 31/1995 de Prevenció de riscos laborals estableix que s'ha d'adaptar el treball a la persona, en particular pel que fa a la concepció dels llocs de treball, així com a l'elecció dels equips i els mètodes de treball i de producció, amb mires, en particular, a atenuar el treball monòton i repetitiu ia reduir els efectes del mateix en la salut.

Logo brand

.   .